30. září 2012

Dovolená na Ukrajině a SOTA

Letos jsme se Sašou OK1RS vyrazili na Ukrajinu. Celý pobyt jsme strávili v obci Ždenievo (Ждениево). Vyrazili jsme jeli vlakem do Žiliny a pak lůžkovým vlakem vlakem Bratislava Moskva do obce Volovec (Воловець). Dále pak autem do Ždenieva, kde jsme měli domluvené ubytování v opravené dřevěnici. Hned první den jsem rozhodli podniknout výlet na horu Pikuj (Пікуй) 1408 m nad mořem. Doprava v oblasti není moc dobrá, autobusu nebo mikrobusů jezdí poměrně málo. Museli jsme vstávat už před 4 hodinou ráno. Maršutka jela ve 4:30 do obce Ščerbovec (Щербовец) odkud vyrážíme nahoru. Mapu sice nemáme, ale máme k dispozici průvodce, ale i ten není přesný. Nakonec cestu najdeme bez problémů. Musíme, ale čekat než se rozední. Nahoru je to poměrně strmě do kopce. Pikuj je stále v mracích a není vidět.  Jdeme intuitivně a podle GPS. Občas narážíme i na zbytky žluté turistické značky.

Když dorážíme na vrchol je pořád mlha. Stavíme anténu a aktivujeme SOTu UT/CA-097. Jde to docela dobře a spojení přibývají a i zatažená obloha se trhá a vykukuje sluníčko a nám se otvírají nádherné rozhledy.

Uděláme ještě několik fotek a vyrážíme dolů. Cesta je bez problémů. V obci zjišťujeme jestli jede ještě nějaká maršutka, ale bohužel už ne. Jdeme pár km po silnici a stopujeme. Zastavilo nám hned první auto a už se vezeme domů.
Další den vyrážíme na Ostrou Horu. Na rozdíl od průvodce jdeme z obce Perekhresnyi (Перехрестный) a ne Roztoka (Розтока). Obec  Perekhresnyi je blíž a dostáváme se tam brzo ráno školním autobusem.   Nic moc tím směrem nejezdí a silnice jsou hrozně rozbité. Cesta opět  není značená, ale je hodně vyšlapaná od sběračů borůvek a brusinek. Těch jsou okolo Ostré Hory  obrovské pláně.  Výstup je hodně strmý, ale orientačně jednoduchý.  Na hoře stavíme anténu a aktivujeme UT/CA-099. Spojení tak nepřibývají jak minule. Počasí je nádherné. Sestupujeme dolů a jedem zase stopem domů.

Další SOTy se nám již nepodařilo aktivovat. A do konce týdne jsem podnikali výlety do okolí a poznávali místní život.

Na Ukrajině je krásná příroda milí lidé... Doufám, že se tam zase někdy podívám..